Satsingsområde

"Jøllebekken barnehage

En god start på livet"

Vårt syn på barn

Et barn er et helt menneske, og skal behandles med respekt og med alvor. Alle barn er forskjellige, og vårt mål er derfor å behandle og være i sammen med barn ut i fra den de er. Vårt mål er at hvert av barna skal få kjenne at de er av verdi, fordi de er seg selv. Disse tankene prøver vi å ha med i alle daglige aktiviteter. Individet skal tilpasse seg det sosiale livet i barnehagen og bli del av et fellesskap. Vi ønsker at barna skal vokse i og inn i barnegruppa, og i og inn i felleskulturen i barnehagen og samfunnet utenfor. Det er også viktig å være åpen for dialogen mellom barn og voksne. Det er ikke bare de voksne som kan lære barna noe. Vi voksne kan også lære, og forandre oss i møtet med det enkelte barn.

Våre verdier

Glede

Vi ønsker at barna skal oppleve glede ved å gå i barnehagen. Kjenne at det er godt å være meg. Vi ønsker en kultur der vi er rause med hverandre, og der vi ønsker å være gode mot hverandre. Der vi liker hverandres forskjellighet, og møter hverandre på en god måte. Vi ønsker å le sammen, legge merke til gode øyeblikk og nyte dem. Glede handler for oss om kjærlighet, om å føle seg betydningsfull, gode relasjoner, killing i magen, fellesskap og humor.

Trygghet

For å oppleve livsmestring og utvikle seg trenger alle barn trygghet. De opplevelsene barnet får i tidlig alder vil prege forventningene barnet får til andre mennesker. Gode relasjoner er viktig for læring og utvikling og vi voksne i barnehagen må ha god kjennskap til hvordan en knytter nære følelsesmessige bånd. Samtidig som barnet trenger en trygg havn med omsorg, beskyttelse og nærhet trenger de å utforske sine omgivelser for å utvikle seg og lære. Barna må kunne stole på oss og vite at vi alltid er der når de trenger oss.

Mestring

For at et barn skal tilføre seg nye ferdigheter og ny kunnskap må barna oppleve mestring. Barnet har fra de er små en iboende evne til å søke nye utfordringer, både språklig og motorisk. Selv om barnet opplever at det feiler reiser det seg igjen og går på. De er født med ressurser, vi voksne kan hindre barn eller støtte dem i sin utforskning. Vi i Jøllebekken barnehage ønsker å legge til rette for at barn skal oppleve mestring. Vi ønsker at barna kan søke nye utfordringer tilpasset barnets mestringsnivå. Mestring gir ny motivasjon og en tro på at barnet kan. Vi ønsker at barnehagen kan være en trygg arena for utprøving og at det kan være trygt å feile.